Kütahya Osmanlı Kültürünü Yayma ve Yaşatma Derneği okyay derneği

İNSANLAR ŞEYTANI DEĞİL KENDİ NEFSLERİNİ KINAMALIDIR

Anasayfa » Tasavvuf Kavramları » İNSANLAR ŞEYTANI DEĞİL KENDİ NEFSLERİNİ KINAMALIDIR
share on facebook  tweet  share on google  print  

İNSANLAR ŞEYTANI DEĞİL KENDİ NEFSLERİNİ KINAMALIDIR

"Tasavvuf Kavramları" için, toplam 1 sonuç arasından 1 - 1 arası sonuçlar
İNSANLAR

İNSANLAR ŞEYTANI DEĞİL KENDİ NEFSLERİNİ KINAMALIDIR

 

İnsanın dünya ve ahiret hayatındaki mutsuzluğunun yegâne müsebbibi, nefsinin afetleridir. Peki, şeytanın hiç mi rolü yok?


Allahû Tealâ İbrahim Suresinin 22. âyet-i kerimesinde bu konuya açıklık getirmektedir.

14/İBRAHÎM-22: Şeytan, emir yerine getirildiği zaman şöyle dedi: "Muhakkak ki; Allah, size "hak olan vaadini" vaadetti. Ve ben de size vaadettim Fakat ben, vaadimden döndüm. Ve ben, sizin üzerinizde bir güce (sultanlığa, yaptırım gücüne) sahip değilim. Sadece sizi davet ettim. Böylece siz, bana icabet ettiniz. Artık beni kınamayın! Kendinizi kınayın! Ve ben, sizin yardımcınız değilim. Siz de, benim yardımcım değilsiniz. Gerçekten ben, sizin beni ortak koşmanızı daha önce de inkâr ettim. Muhakkak ki; zalimlere acı azap vardır."


İnsanın mutsuzluğunda, şeytan ikincil derecede etkendir, asıl etken nefsin afetleridir. Şeytan insana sadece vesvese verir, zorla bir şey yaptırma yetkisine sahip değildir. İnsanlar, nefslerinin afetleri doğrultusunda cüz-i iradeleri ile karar vererek olayları vücuda getirirler.


Bu konuyu bir misal ile açıklayacak olursak; aklı bir hâkim, ruh ve nefsi ise davalı ve davacı olarak düşünebiliriz. Nefs şeytandan ilham almaktadır, ruh ise yalnızca Allah'ın emrindedir. Ruh da nefs de hâkim olan aklın kendi talepleri istikametinde karar vermesini isterler. Hâkimin en doğru kararı verebilmesi, Kur'ân'ın deyimi ile akledebilmesi, Allahû Tealâ'nın kanunnamesi olan Kur'ân âyetlerine paralel hüküm vermesiyle mümkündür.


Akıl, nefsin taleplerinin hâkim olduğu, Allah'ın emirlerinin yerine getirilmediği bir ortamda şuurlanmışsa otomatik olarak nefsin talebine "Evet" der. Eğer akıl, Allah'ın emirlerinin yerine getirildiği, yasaklarının işlenmediği bir ortamda şuurlanmışsa ruhun talebine "Evet" der.
Allahû Tealâ akıl sahibi varlıkların hem bu dünyada hem de ahirette mutlu ve huzurlu olabilmeleri için kanunlarını indirir. Yetmez bu kanunların nasıl uygulanacağını anlatan mürşidi de gönderir. Buna karşılık insanları mutsuz ve huzursuz kılmak isteyen şeytan emaniyye kitapları insanların önüne sürüp, onları negatif bilgilerle şuurlandırmaya çalışır.

Devam edecek. Allah razı olsun..

Kaynak : Ali Rıza Öztuna
Tür : Diğer Tarih : 18.03.2019
[ Tüm yazılara ulaşmak için burayı tıklayınız. ]
Sayfa Ziyaret Sayacı
20.190